søndag, december 4, 2022

Vi finder tr?st i dyre europaeiske vine under nedlukningen

Handlen med vin vokser i b?de detailhandlen og online, og nye podcast om vin dukker op. Tiden kalder p? fordybelse, selvforkaelelse og nydelse, og m?ske er det derfor, vinen har momentum lige nu, mener fremtidsforsker. Den status har gjort vinen til en mere legitim >>synd

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

F? et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du f?r adgang med det samme.

Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, n?r du har klikket ‘Tillad alle’

Nedlukningen af landet kvaerner langsomt, men ufortr?dent videre, og danskerne har p? ny vaennet sig til lukkede butikker, hjemmearbejde og minimal social kontakt. Og alt imens danskerne sukker laengselsfuldt efter at kunne indtage savnede vandhuller, vinbarer og restauranter, griber de i stigende grad selv proptraekkeren og henter b?de flere og dyrere vine hjem til hulen for at tr?ste sig selv og den naermeste omgangskreds med god vin i en m?rk tid.

S?dan lyder meldingen fra b?de den fysiske detailhandel og for akt?rerne p? det blomstrende marked for vinsalg online. Med vaekstrater p? 45 procent i seneste regnskabs?r har onlinesupermarkedet Nemlig.com vaeret en af coronakrisens store vindere. Den vaekst har man ogs? kunnet aflaese p? vinsalget, fortaeller Carsten Pedersen, som er kategorichef for vin og spiritus i onlinesupermarkedet.

>>Vinsalget er fordoblet fra 2019 til 2020, og vi har oplevet en markant vaekst i de dyrere varianter, hvor vi har haft nemmere ved at saelge partier af meget dyre vine som Vega-Sicilia og Pingus. Vi har masser af billigere vine, men helt generelt spenderer folk i gennemsnit mere pr. flaske end normalt,<< siger Carsten Pedersen, som dog ikke vil afsl?re, hvor meget h?jere gennemsnitsprisen er.

N?r Carsten Pedersen har analyseret data fra vinindk?bene, har han ogs? lagt maerke til, at kunderne er blevet mere >>eurocentriske<< i l?bet af det seneste ?r. M?ske haenger det sammen med, at kundegruppen er blevet udvidet til ogs? at omfatte folk i 60+-segmentet, som krisen har laert at handle online.

>>Champagnesalget bliver ved at stige – selv her i januar, langt fra nyt?ret. Vi har ogs? set stor vaekst p? b?de bordeaux og bourgogne, isaer efter at vi har lanceret vores eget bourgognehus med priser, som g?r, at folk t?r pr?ve det af. I det hele taget er det de mere lette og elegante vine, der eftersp?rges lige nu, og i mindre grad overs?iske frugtbomber<< siger Carsten Pedersen, som afsl?rer, at omsaetningstallene allerede nu peger i retning af endnu et godt ?r.

Handel har taget kvantespring

Onlinevinhandlen Winefamly, hvis forretningsmodel baserer sig p? at tilbyde vine til fordelagtige priser til betalende medlemmer, har ligeledes oplevet en gevaldig vaekst i det seneste ?r, fortaeller Thomas Pedersen, som er ansvarlig for virksomhedens ?konomi og indk?bsstrategi.

>>Onlinemodningen har taget et kvantespring i l?bet af det seneste ?r. Folk ser nu for alvor fordelene ved at handle vin p? nettet, og det har vi kunnet maerke. Vi har f?et vaesentligt flere kunder i 2020, og under f?rste nedlukning fra marts til maj 2020 solgte vi mere end dobbelt s? meget vin som i samme periode ?ret forinden. Gennemsnitsprisen p? de vine, folk laegger i kurven, er ogs? steget en smule.<<

Ud over en staerkt ?get kundetilstr?mning er den mest i?jnefaldende tendens, at kunderne i h?jere grad sammensaetter kasser med ?n eller to flasker dyr vin og derefter udligner kassens samlede pris med billigere vine.

>>Kvalitet er en trend, der brager igennem lige nu. Det kan vi maerke. Interessen for bourgogne er for eksempel staerkt stigende, men om den skal tilskrives corona, eller at vi har vaeret mere aktive med nye lanceringer, er selvf?lgelig svaert at sige,<< siger Thomas Pedersen.

Vin i bevidstheden

I det hele taget synes vinen at have momentum lige nu – ikke blot i form af mere vin i glassene, men ogs? i form af mere vin i bevidstheden. Alene i ?r er indtil flere nye danske vinpodcast f?jet til de mange eksisterende, og flere er p? vej.

Men hvorfor er det lige vinen, vi tyr til i en kold og kedelig krisetid som den nuvaerende?

Det er, fordi tiden kalder p? b?de naervaer, nydelse og fordybelse, og her kan vinen noget saerligt, mener Marianne Levinsen, som er forskningschef hos Fremforsk, Center for fremtidsforskning.

>>Den ?gede interesse for vin er en del af den forfinelse og dyrkelse, vi i de seneste 10 til 15 ?r har set p? det gastronomiske omr?de. Vi ser en kulmination p? den vaekstrejse, som f?devareomr?det har vaeret igennem. Der er stadig en eksklusivitet over vin, som g?r det mere acceptabelt at indtage end for eksempel ?l, som stadig har et skaer af r?gfyldte, brune vaertshuse over sig. ?l er i h?jere grad en social drik, som g?r bedre i spaend med koncerter og festivaler end vin, som haenger bedre sammen med fordybelse og nydelse i mere intime rammer. Hvor ?l er ekstrovert, er vinen m?ske mere introvert.<<

>Det er en generel tendens fra marts sidste ?r, at folk k?ber noget lidt bedre med hjem,<>>Det er en generel tendens fra marts sidste ?r, at folk k?ber noget lidt bedre med hjem,<< lyder det fra detailgiganten Coop.
Fold sammenLaes mere

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix.

P? samme tid er samfundet i stigende grad fokuseret p? bevaegelse og sundhed. Men p? paradoksal vis er det, som om vinens finere status g?r den til en mere legitim drik at >>synde<< med i forhold til andre alkoholtyper. Den teori kan der vaere noget om, mener fremtidsforskeren, som dog ogs? peger p? andre, helt jordnaere grunde.

>>Det er m?rkt og koldt, og der er ikke umiddelbart noget h?b at spore i regeringens udmeldinger. S? n?r vi drikker oftere og bedre, er det ogs? et udtryk for, at vi er pressede og traenger til tr?st. Samtidig er vi hjemme, og vi skal hverken k?re, efter at vi har drukket, eller dagen efter, s? det er nemt at give efter for fristelsen.<<

Sp?rger man fremtidsforskeren, g?r det momentum, som vinen oplever netop nu, heller ikke vaek igen, n?r krisen engang er overst?et.

>>Jeg tror p?, at der bliver tale om en genkomst til >>de br?lende 20’ere<<, som vi s? det efter F?rste Verdenskrig. Lige nu st?r vi alle som ut?lmodige galopheste i startboksen, og mange har f?et en pose penge frigjort til forbrug, fordi de ikke har kunnet bruge dem p? at rejse eller g? ud. Efter den seneste finanskrise talte vi meget om det 'argumenterede forbrug'. Det vil sige, at folk begynder at bruger mange penge p? kvalitetsprodukter, som giver dem en saerlig f?lelse af mervaerdi i livet, mens man ser ned p? forbrug for forbrugets skyld.<<

Fysiske butikker oplever vaekst

I den fysiske verden tegner samme billede sig. Hos Vinoteket i Gentofte oplever indehaver Lars Byager, at der bliver kastet lidt flere penge efter vinen i denne periode. Gennemsnitsprisen p? de vine, han har solgt i l?bet af 2020, ligger cirka ti procent h?jere end ?ret f?r. Det samlede salg er dog ikke steget, men det er til gengaeld interessen for lettere, europaeiske vine.

Ogs? hos detailgiganten Coop har man omsaetningsmaessigt haft den bedste januar laenge, fortaeller Brian Karstens, som er kategorigruppechef for vin og spiritus. Vinen alene har haft en vaekst fra 2019 til 2020 p? to til tre procent, fortaeller han – og det skal ses i lyset af, at 2019 var et rigtig godt ?r.

>>Det er en generel tendens fra marts sidste ?r, at folk k?ber noget lidt bedre med hjem. Gennemsnitsprisen er let stigende. Det er meget muligt, at vi lige nu oplever en nedsivning fra det manglende salg af vin p? restauranter. De penge, som folk ville have brugt p? god vin ude i byen, kan de laegge her i stedet.<<

Brian Karstens mener, at vinen er oplagt at samles om i en tid, hvor man ikke kan foretage sig s? meget andet. Derfor gennemf?rer Coop i naeste m?ned landets st?rste virtuelle vinsmagning, hvor man forventer at saelge i omegnen af 10.000 smagekasser, som folk kan smage p? hjemme i stuerne under kyndig onlinevejledning af Coops vineksperter. En begivenhed, som formentlig ikke havde vundet samme tilslutning under normale forhold.

Det er netop i s?danne faellesskaber, at vinen kan noget saerligt, mener fremtidsforsker Marianne Levinsen.

>>Vin er et gigantisk n?rdeomr?de, hvor man kan fordybe sig i det uendelige i terroirs, historie, proveniens og vintyper. Og de digitale faellesskaber, der opst?r omkring vinen lige nu, er sindssygt staerke. Samtidig er det en hobby, der er tilgaengelig og nem at ud?ve i sammenligning med meget andet. Det bliver derfor ogs? sindssygt spaendende at se, i hvor h?j grad coronaens indflydelse p? vores forbrug kommer til at aendre vores forbrugsm?nstre efterf?lgende. M?ske kommer vi generelt til at drikke mindre, men bedre? Der er i hvert fald noget, der tyder p? det.<<

 

​ https://www.berlingske.dk/aok/det-gode-liv

Relaterede artikler

Seneste nyheder