lørdag, januar 28, 2023

Unge fra Mors skal booke taxa for at nå i skole

Sidse Parkegaard bor på Mors, men tager sin gymnasieuddannelse på HTX i Thisted. Og hun ved alt om, hvor besværligt det kan være at tage bussen, hvis ikke man lige bor i en af de største byer på Mors.

Men det kan blive lettere fra sommer. Og det sker endda på bagkant af, at kommunen skærer ned på busdriften.

For på Mors har de fundet ud af, at de kan få billigere offentlig transport for nogle af de unge uddannelsespendlere ved at fjerne busruter og i stedet indsætte taxaer, der skal køre såkaldte Plus-ture.

– Vi kender ikke den præcise besparelse. Men vi vil spare 3,5 million kroner om året på at tage lokale busruter ud af køreplanen, og så mange penge skal vi ikke bruge på at supplere op med Plus-ture, siger Arne Kirk, der er direktør for Teknik og Miljø i Morsø Kommune.

Megafed idé

Spareplanen skal indføres til sommer. Og den plan, hvor taxaer altså skal spille en større rolle, er Sidse Parkegaard helt med på.

– Jeg synes, det lyder som en megafed idé, siger hun.

Sidse Parkegaard er for nylig flyttet til Øster Jølby på Mors. Og her stopper bussen mellem Nykøbing og Thisted, så hun forholdsvis nemt vil kunne komme fra Mors til Thy og retur. Men inden da boede hun i Bjergby.

Her er busforbindelser ikke gode nok til, at hun kan komme til Thisted, når det ringer ind om morgenen. Så hun kører med sine forældre fra Bjergby til Nykøbing for at tage bussen.

Hun afsætter halvanden time, selvom der er under 25 km mellem Bjergby og det tekniske gymnasium, HTX, i Thisted.

Rigttig fed at gå her

Og Sidse Parkegaards morgenpendling er ikke ualmindelig.

For hvis man er ung i en landsby på Mors og gerne vil på HTX, skal man til Thisted.

Så de unge morsingboer, der endnu ikke kan køre egen bil til Thy, skal som oftest til Nykøbing eller et andet knudepunkt for at kunne komme mod Thisted. Det sker gerne med bus.

17-årige Jesper Odgaard tager lige nu bussen 6.40 fra Vils mod Nykøbing for at kunne være på HTX i Thisted klokken 8. Han ser frem til at blive 18, så han selv kan køre.

Men for de, der ikke lige kan tage bilen, er han glad for, at der fra sommer bliver indført taxature. For alternativet ville være, at nogle ville fravælge HTX, tror han. Det er et sted, han selv er glad for at gå i 1.g.

– Jeg synes, det er rigtig, rigtig fedt at gå her. Det er også anderledes end et alment gymnasium, siger han.

Ikke som en almindelig taxa

Taxaturene skal foregå fra de unges hjem til et af de større stoppesteder, hvor regionalbussen mellem Nykøbing og Thisted gør hold og samler dem op.

Ordningen bliver kaldt for Plus-ture. Prisen på en Plus-tur bliver ikke anderledes end en almindelig busbillet.

– Plus-ture kan benyttes af alle. Når det økonomisk kan betale sig (for kommunen red.), er det, fordi man ikke får en privat-taxa fra sin dør til knudepunktet. Hvis der skal samles andre op på vejen, gør den samme bil det. Hvis bilen skal tage en lille omvej for at samle andre op, gør den også det. Så man skal acceptere en vis omkørsel og at køre med andre. På den måde er det et kollektivt kørselstilbud, siger Arne Kirk fra Morsø Kommune.

– Bliver det ikke lidt upålideligt?

– Erfaringen er indtil nu, at det er meget pålideligt. Man får et afhentningstidspunkt, man kan regne med, siger Arne Kirk.

Vigtigt med frit uddannelsesvalg

Tilbuddet om Plus-ture vækker glæde hos EUC Nordvest i Thisted. Her tilbyder man HTX og også nogle andre tekniske erhvervsuddannelser end dem, man kan tage på Mors.

Skolen i Thisted risikerede at miste elever, hvis ikke morsingboerne kunne nå at komme i skole med det offentlige.

– Selvfølgelig vil vi kunne miste nogle elever på det, men det var ikke vores største bekymring. Vores største bekymring var, at eleverne ikke ville få muligheden for at tage den uddannelse, de ville. Alle skal have lige muligheder, uanset hvor de bor, siger Marianne Svenningsen.

Hun er uddannelseschef på HTX, teknisk EUX og den første del af de tekniske erhvervsuddannelsers grundforløb i Thisted.

Uddannelser: En god løsning

Lige nu har de uddannelser 40 elever fra Mors. De 15 bor i landdistrikterne og vil altså blive berørt af besparelsen næste skoleår.

Derfor er uddannelseschefen glad for, at Morsø Kommune og det fælleskommunale trafikselskab NT har fundet en måde, der kan sørge for, at eleverne kan komme i skole klokken 8 og hjem igen.

På denne måde sikrer man både de unge uddannelsesmuligheder og en kommunal besparelse.

– Vi har fundet en god løsning på den her måde, synes vi. Vi har også forståelse for, at man som kommune skal spare nogle penge, siger Marianne Svenningsen.

Hos HTX-eleven Sidse Parkegaard er der da også glæde over, at den offentlige transport stadig kan hjælpe hende til og fra hjemmet. For det giver et andet ungdomsliv.

– Det gør, at man ikke har nogen begrænsninger, så man har mulighed for for eksempel at se sine venner eller gå på den uddannelse, man har lyst til. Det giver meget bedre muligheder for at være social og rent faktisk lave det, man har lyst til i stedet for bare at være fanget derhjemme, fordi man ikke har muligheder, siger hun.

Tidlige morgenture og sene eftermiddagsture i bus skal i nogles tilfælde erstattes med taxature på Mors. Her forventer kommunen en millionbesparelse.

Sidse Parkegaard bor på Mors, men tager sin gymnasieuddannelse på HTX i Thisted. Og hun ved alt om, hvor besværligt det kan være at tage bussen, hvis ikke man lige bor i en af de største byer på Mors.

Men det kan blive lettere fra sommer. Og det sker endda på bagkant af, at kommunen skærer ned på busdriften.

For på Mors har de fundet ud af, at de kan få billigere offentlig transport for nogle af de unge uddannelsespendlere ved at fjerne busruter og i stedet indsætte taxaer, der skal køre såkaldte Plus-ture.

– Vi kender ikke den præcise besparelse. Men vi vil spare 3,5 million kroner om året på at tage lokale busruter ud af køreplanen, og så mange penge skal vi ikke bruge på at supplere op med Plus-ture, siger Arne Kirk, der er direktør for Teknik og Miljø i Morsø Kommune.

Spareplanen skal indføres til sommer. Og den plan, hvor taxaer altså skal spille en større rolle, er Sidse Parkegaard helt med på.

– Jeg synes, det lyder som en megafed idé, siger hun.

Sidse Parkegaard er for nylig flyttet til Øster Jølby på Mors. Og her stopper bussen mellem Nykøbing og Thisted, så hun forholdsvis nemt vil kunne komme fra Mors til Thy og retur. Men inden da boede hun i Bjergby.

Her er busforbindelser ikke gode nok til, at hun kan komme til Thisted, når det ringer ind om morgenen. Så hun kører med sine forældre fra Bjergby til Nykøbing for at tage bussen.

Hun afsætter halvanden time, selvom der er under 25 km mellem Bjergby og det tekniske gymnasium, HTX, i Thisted.

Og Sidse Parkegaards morgenpendling er ikke ualmindelig.

For hvis man er ung i en landsby på Mors og gerne vil på HTX, skal man til Thisted.

Så de unge morsingboer, der endnu ikke kan køre egen bil til Thy, skal som oftest til Nykøbing eller et andet knudepunkt for at kunne komme mod Thisted. Det sker gerne med bus.

Jesper Odgaard bliver 18, inden den nye ordning træder i kraft, så han regner med at kunne køre selv i bil. Foto: Selma Bjørnestad Kvist Åstrøm, TV MIDTVEST

17-årige Jesper Odgaard tager lige nu bussen 6.40 fra Vils mod Nykøbing for at kunne være på HTX i Thisted klokken 8. Han ser frem til at blive 18, så han selv kan køre.

Men for de, der ikke lige kan tage bilen, er han glad for, at der fra sommer bliver indført taxature. For alternativet ville være, at nogle ville fravælge HTX, tror han. Det er et sted, han selv er glad for at gå i 1.g.

– Jeg synes, det er rigtig, rigtig fedt at gå her. Det er også anderledes end et alment gymnasium, siger han.

Taxaturene skal foregå fra de unges hjem til et af de større stoppesteder, hvor regionalbussen mellem Nykøbing og Thisted gør hold og samler dem op.

Morsø Kommune kan spare millioner på at indsætte taxaer i stedet for busser på enkelte ruter, vurderer Arne Kirk. Foto: Selma Bjørnestad Kvist Åstrøm, TV MIDTVEST

Ordningen bliver kaldt for Plus-ture. Prisen på en Plus-tur bliver ikke anderledes end en almindelig busbillet.

– Plus-ture kan benyttes af alle. Når det økonomisk kan betale sig (for kommunen red.), er det, fordi man ikke får en privat-taxa fra sin dør til knudepunktet. Hvis der skal samles andre op på vejen, gør den samme bil det. Hvis bilen skal tage en lille omvej for at samle andre op, gør den også det. Så man skal acceptere en vis omkørsel og at køre med andre. På den måde er det et kollektivt kørselstilbud, siger Arne Kirk fra Morsø Kommune.

– Bliver det ikke lidt upålideligt?

– Erfaringen er indtil nu, at det er meget pålideligt. Man får et afhentningstidspunkt, man kan regne med, siger Arne Kirk.

Tilbuddet om Plus-ture vækker glæde hos EUC Nordvest i Thisted. Her tilbyder man HTX og også nogle andre tekniske erhvervsuddannelser end dem, man kan tage på Mors.

Skolen i Thisted risikerede at miste elever, hvis ikke morsingboerne kunne nå at komme i skole med det offentlige.

– Selvfølgelig vil vi kunne miste nogle elever på det, men det var ikke vores største bekymring. Vores største bekymring var, at eleverne ikke ville få muligheden for at tage den uddannelse, de ville. Alle skal have lige muligheder, uanset hvor de bor, siger Marianne Svenningsen.

Hun er uddannelseschef på HTX, teknisk EUX og den første del af de tekniske erhvervsuddannelsers grundforløb i Thisted.

Lige nu har de uddannelser 40 elever fra Mors. De 15 bor i landdistrikterne og vil altså blive berørt af besparelsen næste skoleår.

Derfor er uddannelseschefen glad for, at Morsø Kommune og det fælleskommunale trafikselskab NT har fundet en måde, der kan sørge for, at eleverne kan komme i skole klokken 8 og hjem igen.

Marianne Svenningsen, der er uddannelseschef for flere ungdomsuddannelser i Thisted, er glad for, busserne på Mors ikke bare forsvinder uden en form for erstatning. Foto: Selma Bjørnestad Kvist Åstrøm, TV MIDTVEST

På denne måde sikrer man både de unge uddannelsesmuligheder og en kommunal besparelse.

– Vi har fundet en god løsning på den her måde, synes vi. Vi har også forståelse for, at man som kommune skal spare nogle penge, siger Marianne Svenningsen.

Hos HTX-eleven Sidse Parkegaard er der da også glæde over, at den offentlige transport stadig kan hjælpe hende til og fra hjemmet. For det giver et andet ungdomsliv.

– Det gør, at man ikke har nogen begrænsninger, så man har mulighed for for eksempel at se sine venner eller gå på den uddannelse, man har lyst til. Det giver meget bedre muligheder for at være social og rent faktisk lave det, man har lyst til i stedet for bare at være fanget derhjemme, fordi man ikke har muligheder, siger hun.

 

https://tv2.dk/

Relaterede artikler

Seneste nyheder