søndag, januar 29, 2023

Tyskland og Frankrig fejrer det tætte forhold – men kampvogne står mellem dem

Hele den tyske regering er i dag på besøg i Paris som led i en storstilet demonstration af det tætte forhold mellem Tyskland og Frankrig.

Men faktisk er forholdet mellem de to lande anspændt i øjeblikket.

Et af de store stridspunkter, som den franske præsident Emmanuel Macron og den tyske kansler Olaf Scholz får lejlighed til at diskutere på tomandshånd, er leveringen af tyskproducerede Leopard-kampvogne til Ukraine.

– Det kommer til at fylde meget, især bag de lukkede døre, vurderer Lykke Friis, der er direktør i Tænketanken Europa og ekspert i tysk politik.

Leopard-kampvogne fylder meget

Tyskland er under voldsomt pres fra sine allierede for at give tilladelse til, at Ukraine får Leopard-kampvogne hurtigst muligt.

Men på fredagens møde på den amerikanske Ramsteinbase afviste den tyske forsvarsminister Boris Pistorius at give grønt lys for kampvognene.

Nu er der så en ny mulighed for at melde en beslutning ud, siger Lykke Friis:

– Det har hele tiden ligget i kortene, at der var to muligheder, enten mødet i Ramstein eller dette møde, hvor Tyskland kunne sige det, siger hun.

Men faktisk forventer hun ikke, at Tyskland vil komme med sådan en melding i dag:

– Kansler Scholtz kan bare ikke lide at blive presset. Så min forventning er, at han vil fastholde synspunktet om, at amerikanerne også skal være med, siger hun.

Det er en henvisning til, at Tyskland har meldt ud, at man kun vil sende Leopard-kampvogne til Ukraine, hvis USA også sender nogle af deres Abrams-kampvogne afsted.

“Fransmændene fylder ikke så meget”

Heller ikke Peter Viggo Rasmussen, der er lektor ved Institut for Strategi og Krigsstudier ved Forsvarsakademiet, forventer, at Tyskland melder noget nyt ud om Leopard-kampvognene efter søndagens møde.

Simpelthen fordi det hidtil ikke har været Frankrig, der er gået forrest med at lægge pres på Tyskland:

– Amerikanerne er voldsomt vrede på tyskerne. Franskmændene fylder ikke helt så meget i den sammenhæng. Og de skal jo også samarbejde med tyskerne på en række andre områder, for eksempel i EU. Det primære pres på Tyskland i denne sag kommer fra USA, Polen og Baltikum, siger han.

Frankrig har dog indirekte lagt pres på Tyskland ved at melde ud, at man overvejer at sende et mindre antal franskproducerede Leclerc-kampvogne til Ukraine – på samme måde, som Storbritannien har givet lovning på nogle britiske Challenger-kampvogne.

– De udmeldinger fra Frankrig og Storbritannien har mest til formål at sparke til Tyskland, så de kommer i gang med at levere Leopard-kampvogne, siger Peter Viggo Rasmussen.

Har lovet franske kampvogne

Hverken Leclerc eller Challenger-kampvogne kan nemlig leveres i så stort tal, at det for alvor batter noget.

– Ukraine har brug for 2-300 kampvogne, og det er kun Leopard-kampvognene, der kan leveres i det antal. Det duer jo ikke, at Ukraine får 15 forskellige kampvognstyper, der stiller forskellige krav til uddannelse, vedligeholdelse og reservedele, siger han.

Først tidligt søndag aften vil Olav Scholz og Emmanuel Macron på et fælles pressemøde fortælle, hvad der er kommet ud af deres møde.

Men Olav Scholz nåede under et af søndagens programpunkter at forsikre om, at den tyske støtte til Ukraine ikke på nogen måde er svækket.

– Vi vil fortsætte med at støtte Ukraine, så længe og så massivt som det er nødvendigt. Sammen som europæere, og i forsvar for vores europæiske fredsprojekt, sagde han i Paris.

”Det europæiske fredsprojekt”, som han hentyder til, er den fransk-tyske Elysée-traktat, der er den formelle årsag til dagens fransk-tyske møde i Paris.

Den blev nemlig underskrevet for præcis 60 år siden af den daværende franske præsident Charles de Gaulle og den daværende tyske kansler Konrad Adenauer.

Den tyske tøven med at levere kampvogne til Ukraine er et ømt punkt – men eksperter forventer ikke, at tyskerne melder en ny holdning ud foreløbig.

Hele den tyske regering er i dag på besøg i Paris som led i en storstilet demonstration af det tætte forhold mellem Tyskland og Frankrig.

Men faktisk er forholdet mellem de to lande anspændt i øjeblikket.

Et af de store stridspunkter, som den franske præsident Emmanuel Macron og den tyske kansler Olaf Scholz får lejlighed til at diskutere på tomandshånd, er leveringen af tyskproducerede Leopard-kampvogne til Ukraine.

– Det kommer til at fylde meget, især bag de lukkede døre, vurderer Lykke Friis, der er direktør i Tænketanken Europa og ekspert i tysk politik.

Tyskland er under voldsomt pres fra sine allierede for at give tilladelse til, at Ukraine får Leopard-kampvogne hurtigst muligt.

Men på fredagens møde på den amerikanske Ramsteinbase afviste den tyske forsvarsminister Boris Pistorius at give grønt lys for kampvognene.

Den tyske kansler Olaf Scholz på besøg i Paris hos den franske præsident Emmanuel Macron. Scholz er presset fra mange sider for at sige ja til at levere kampvogne til Ukraine Foto: Ludovic Marin / Ritzau Scanpix

Nu er der så en ny mulighed for at melde en beslutning ud, siger Lykke Friis:

– Det har hele tiden ligget i kortene, at der var to muligheder, enten mødet i Ramstein eller dette møde, hvor Tyskland kunne sige det, siger hun.

Men faktisk forventer hun ikke, at Tyskland vil komme med sådan en melding i dag:

– Kansler Scholtz kan bare ikke lide at blive presset. Så min forventning er, at han vil fastholde synspunktet om, at amerikanerne også skal være med, siger hun.

Den tyskproducerede Leopard-kampvogn indgår også i den danske hær, her på øvelse i Oksbøl Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Det er en henvisning til, at Tyskland har meldt ud, at man kun vil sende Leopard-kampvogne til Ukraine, hvis USA også sender nogle af deres Abrams-kampvogne afsted.

Heller ikke Peter Viggo Rasmussen, der er lektor ved Institut for Strategi og Krigsstudier ved Forsvarsakademiet, forventer, at Tyskland melder noget nyt ud om Leopard-kampvognene efter søndagens møde.

Simpelthen fordi det hidtil ikke har været Frankrig, der er gået forrest med at lægge pres på Tyskland:

– Amerikanerne er voldsomt vrede på tyskerne. Franskmændene fylder ikke helt så meget i den sammenhæng. Og de skal jo også samarbejde med tyskerne på en række andre områder, for eksempel i EU. Det primære pres på Tyskland i denne sag kommer fra USA, Polen og Baltikum, siger han.

Frankrig har dog indirekte lagt pres på Tyskland ved at melde ud, at man overvejer at sende et mindre antal franskproducerede Leclerc-kampvogne til Ukraine – på samme måde, som Storbritannien har givet lovning på nogle britiske Challenger-kampvogne.

– De udmeldinger fra Frankrig og Storbritannien har mest til formål at sparke til Tyskland, så de kommer i gang med at levere Leopard-kampvogne, siger Peter Viggo Rasmussen.

Hverken Leclerc eller Challenger-kampvogne kan nemlig leveres i så stort tal, at det for alvor batter noget.

– Ukraine har brug for 2-300 kampvogne, og det er kun Leopard-kampvognene, der kan leveres i det antal. Det duer jo ikke, at Ukraine får 15 forskellige kampvognstyper, der stiller forskellige krav til uddannelse, vedligeholdelse og reservedele, siger han.

Først tidligt søndag aften vil Olav Scholz og Emmanuel Macron på et fælles pressemøde fortælle, hvad der er kommet ud af deres møde.

Men Olav Scholz nåede under et af søndagens programpunkter at forsikre om, at den tyske støtte til Ukraine ikke på nogen måde er svækket.

– Vi vil fortsætte med at støtte Ukraine, så længe og så massivt som det er nødvendigt. Sammen som europæere, og i forsvar for vores europæiske fredsprojekt, sagde han i Paris.

”Det europæiske fredsprojekt”, som han hentyder til, er den fransk-tyske Elysée-traktat, der er den formelle årsag til dagens fransk-tyske møde i Paris.

Den blev nemlig underskrevet for præcis 60 år siden af den daværende franske præsident Charles de Gaulle og den daværende tyske kansler Konrad Adenauer.

 

https://tv2.dk/

Relaterede artikler

Seneste nyheder