søndag, januar 29, 2023

Politiet advarer: Sådan lyder det, når en svindler ringer

En venlig medarbejder fra Skattestyrelsen ringer til en ældre kvinde med en god nyhed. Hun har penge til gode i overskydende skat. Det eneste, hun skal gøre, er at oplyse sit personnummer og en adgangskode til den venlige mand i røret, der har brugt lang tid på at svare på spørgsmål og sludre med kvinden. Sådan forløber et eksempel på et opkald fra en svindler, der lykkes med at svindle en ældre dansker for penge. Opkaldet er delt i en video af Københavns Politi i en kampagne for at gøre opmærksom på det stigende problem med svindel af ældre borgere over telefonen. – Vi vil gerne opfordre alle til at hjælpe med at advare mod denne type af svindel, som vi desværre ser rigtig mange tilfælde af. De kriminelle går målrettet efter ældre kvinder, og i telefonen virker de både høflige og troværdige, men i virkeligheden er de kolde og kyniske og svindler de ældre for meget store beløb, siger vicepolitiinspektør Peter Høholt fra Københavns Politi i en pressemeddelelse. Hør eksemplet på opkaldet i videoen herunder. Opkaldet er en rekonstruktion af rigtige optagelser af telefonsvindel: Svindler tillidsfulde ældre Over for TV 2 forklarer Peter Høholt, at svindlerne i stigende grad griber knoglen, når de skal begå såkaldt berigelseskriminalitet, fordi den type kriminalitet generelt flytter sig mere og mere over i den digitale verden. Når ofrene som oftest er ældre danskere, skyldes det flere ting. – Svindlerne antager, at ældre borgere er mere tillidsfulde og autoritetstro over for myndigheder, og at de måske er nemmere at forvirre over et længere telefonopkald, hvor svindleren ofte bruger forskellige tricks for at manipulere, siger Peter Høholt. De ældre skal lære, at de simpelthen bare skal smække røret på Peter Høholt, vicepolitiinspektør ved Københavns Politi Svindlerne manipulerer ved at holde de ældre i røret i lang tid, stille mange spørgsmål og forvirre den ældre, inden de til sidst lokker den ældre til at udlevere login til MitID, netbank eller lignende. Svindlerne ringer ofte under påskud af at være fra en myndighed, politiet eller fra banken, oplyser Peter Høholt fra Københavns Politi. Smid røret på Peter Høholt fortæller til TV 2, at det er vigtigt, at flere ældre lærer, hvordan et svindelopkald lyder, så de ikke selv går i fælden. Han anbefaler, at man taler med sine ældre, viser dem videoen med opkaldet, og at man lærer dem at være på vagt. Rådet er klart: – De ældre skal lære, at de simpelthen bare skal smække røret på. Hvis man bliver bedt om koder eller at logge ind, kan man være hundrede procent sikker på, at det er svindel, siger Peter Høholt. Er man i tvivl om ægtheden af et opkald, anbefaler politiet, at man lægger røret på og selv ringer op til banken eller politiet eller til en nærtstående, der kan hjælpe, I videoen herunder kan du høre et eksempel på en borger, der opdager og afværger telefonsvindlen. Opkaldet er en rekonstruktion af rigtige optagelser af telefonsvindel: Et stigende problem Ifølge politiet blev primært ældre borgere svindlet eller forsøgt svindlet for næsten 100 millioner kroner på landsplan i 2022 ved bedrageri begået over telefonen, og problemet er stigende. Fra 2021 til 2022 har der været en stigning på 55 procent i de sager, hvor ofrene er over 65 år. Der har været 1845 anmeldelser i 2022, hvor anmelderen var over 65 år, oplyser politiet. I enkelte tilfælde er ældre blevet svindlet for op til 800.000 kroner.

I 2022 blev særligt ældre danskere svindlet for næsten 100 millioner kroner.

En venlig medarbejder fra Skattestyrelsen ringer til en ældre kvinde med en god nyhed.

Hun har penge til gode i overskydende skat. Det eneste, hun skal gøre, er at oplyse sit personnummer og en adgangskode til den venlige mand i røret, der har brugt lang tid på at svare på spørgsmål og sludre med kvinden.

Sådan forløber et eksempel på et opkald fra en svindler, der lykkes med at svindle en ældre dansker for penge. Opkaldet er delt i en video af Københavns Politi i en kampagne for at gøre opmærksom på det stigende problem med svindel af ældre borgere over telefonen.

– Vi vil gerne opfordre alle til at hjælpe med at advare mod denne type af svindel, som vi desværre ser rigtig mange tilfælde af. De kriminelle går målrettet efter ældre kvinder, og i telefonen virker de både høflige og troværdige, men i virkeligheden er de kolde og kyniske og svindler de ældre for meget store beløb, siger vicepolitiinspektør Peter Høholt fra Københavns Politi i en pressemeddelelse.

Hør eksemplet på opkaldet i videoen herunder. Opkaldet er en rekonstruktion af rigtige optagelser af telefonsvindel:

Video: TV 2 NEWS

Over for TV 2 forklarer Peter Høholt, at svindlerne i stigende grad griber knoglen, når de skal begå såkaldt berigelseskriminalitet, fordi den type kriminalitet generelt flytter sig mere og mere over i den digitale verden.

Når ofrene som oftest er ældre danskere, skyldes det flere ting.

– Svindlerne antager, at ældre borgere er mere tillidsfulde og autoritetstro over for myndigheder, og at de måske er nemmere at forvirre over et længere telefonopkald, hvor svindleren ofte bruger forskellige tricks for at manipulere, siger Peter Høholt.

De ældre skal lære, at de simpelthen bare skal smække røret på

Peter Høholt, vicepolitiinspektør ved Københavns Politi

Svindlerne manipulerer ved at holde de ældre i røret i lang tid, stille mange spørgsmål og forvirre den ældre, inden de til sidst lokker den ældre til at udlevere login til MitID, netbank eller lignende.

Svindlerne ringer ofte under påskud af at være fra en myndighed, politiet eller fra banken, oplyser Peter Høholt fra Københavns Politi.

Peter Høholt fortæller til TV 2, at det er vigtigt, at flere ældre lærer, hvordan et svindelopkald lyder, så de ikke selv går i fælden.

Han anbefaler, at man taler med sine ældre, viser dem videoen med opkaldet, og at man lærer dem at være på vagt.

Rådet er klart:

– De ældre skal lære, at de simpelthen bare skal smække røret på. Hvis man bliver bedt om koder eller at logge ind, kan man være hundrede procent sikker på, at det er svindel, siger Peter Høholt.

Er man i tvivl om ægtheden af et opkald, anbefaler politiet, at man lægger røret på og selv ringer op til banken eller politiet eller til en nærtstående, der kan hjælpe,

I videoen herunder kan du høre et eksempel på en borger, der opdager og afværger telefonsvindlen. Opkaldet er en rekonstruktion af rigtige optagelser af telefonsvindel:

Video: TV 2 NEWS

Ifølge politiet blev primært ældre borgere svindlet eller forsøgt svindlet for næsten 100 millioner kroner på landsplan i 2022 ved bedrageri begåetover telefonen, og problemet er stigende.

Fra 2021 til 2022 har der været en stigning på 55 procent i de sager, hvor ofrene er over 65 år. Der har været 1845 anmeldelser i 2022, hvor anmelderen var over 65 år, oplyser politiet.

I enkelte tilfælde er ældre blevet svindlet for op til 800.000 kroner.

  https://tv2.dk/

Relaterede artikler

Seneste nyheder