Både som ny og gammel bilejer kan man blive overrasket over, hvor mange bildele, der er at holde styr på. Det er måske først ved eftersyn, at man bliver klar over, at bilen også indeholder et oliefilter. Man kan dog ikke bare lade oliefilteret som sådan være, da der kan være behov for at udskifte det i ny og næ. Hvis du vil vide mere om, hvorfor et oliefilter er vigtigt, og hvordan man kan opdage fejl i tide, så er denne artikel for dig.
Oliefilterets funktion
Et oliefilter er måske på størrelse med en dåse bønner. Men trods dens mindre størrelse, er det en stor del af bilens motor. En motor har brug for olie for at smøre systemet, og det er her, at oliefilteret bliver nyttigt. For hvis motorolien blot kunne glide ind i motoren, ville der ryge snavs og metalstykker ind, som kunne gøre alvorlig skade på bilen. Her ville et oliefilter kunne filtrere snavs og dele, der ellers ville ryge ind. Det er også med til at forlænge bilens levetid.
Der findes forskellige typer af oliefiltre, alt efter hvilken bil du har, men den mest almindelige type er centrifugale filtre. Hvis man har behov for at vide mere om, hvordan oliefilteret fungerer, er der heldigvis hjælp at hente.
Typiske fejl på filteret
Forestil dig, at du skal støvsuge, men hvor støvsugeren ikke suger noget op. Du finder ud af, det skyldes, at filtret er beskidt. Det samme kan ske med oliefiltre. For oliefiltre er med til at fjerne snavs og andre partikler fra olien, så det ikke ryger ind i motoren. Men det betyder dog også, at de hurtigt kan blive snavsede.
Det kan også ske, at dele i oliefilteret bliver beskadiget. Du vil kunne se det ved at olien lækker, når motoren er i tomgang, eller at motoren bliver meget varm.
Årsager til fejl
Der kan flere grunde til, at der sker fejl med oliefilteret. For det første kan det skyldes, at oliefilteret har slidte forseglinger. Det kan ske over tid, hvor forseglingerne bliver mindre elastiske. Det kan også skyldes, at man har olie eller dele af dårlig kvalitet. Derfor er det en god idé at finde det rigtige smøremiddel, som passer til bilen.
Nogle af fejlene vil du kunne opdage ved eftersyn hos en mekaniker. Men du kan også opdage olielæk ved at se, at olietryklampen blinker på instrumentbrættet, eller at dit olieforbrug stiger.
Hvornår et oliefilter skal skiftes ud
Man kan ikke se på instrumentbrættet, at oliefilteret skal skiftes ud. Så hvordan ved man, hvornår det er tid?
Et oliefilter skal som sådan ikke udskiftes periodisk, da det kommer an på, hvor ofte man kører i bilen. Men som tommelfingerregel siger man, at man maksimalt kan have oliefilteret op til 10.000-15.000 kilometers kørsel. En familie kører cirka 17.000 km om året ifølge Alka. Så det kan være, at oliefilteret skal skiftes årligt eller tidligere. Det vil dog ofte flugte med, at motorolien også løber tør, og derfor kan man nemmere huske, hvornår man skal udskifte oliefilteret.
Nogle vælger derfor at skifte filteret ud samtidig med, at man skal foretage olieskift. Det er vigtigt at understrege, at oliefilteret skal udskiftes, hvis der er sket skade. Man kan godt selv skifte oliefilter, hvis man i forvejen har prøvet at udskifte reservedele på bilen. Men hvis ikke, er det en god idé at overlade arbejdet til en mekaniker. Desuden kan det i nogle tilfælde være nødvendigt at undersøge hele systemet, og om motoren også er beskadiget.
Forebygge et snavset oliefilter
Når man skal udskifte et oliefilter, er det selvfølgelig vigtigt med et nyt i god kvalitet, men som også passer til bilen. Alligevel er det uundgåeligt, at oliefilteret bliver beskidt af smøremidlet. Det, man kan gøre, er holde styr på oliefilteret ved at udskifte det, når det er tid. For man kan ikke som sådan forebygge et snavset oliefilter.
Til gengæld kan man holde andre udgifter på afstand ved at skifte filteret ude i tide. For hvis man venter, indtil at filteret er helt beskidt, så kan det gøre skade på motoren. Hvis man sørger for at skifte olie og oliefilter regelmæssigt, kan man derfor reducere udgifterne til vedligeholdelse, når du kun skal have fikset én ting. Desuden koster et oliefilter en brøkdel af prisen for at få repareret en ødelagt motor.
Kilder til at skrive artiklen: