På steder i den københavnske metro er luftforureningen 20 gange større end på den tæt befærdede H.C. Andersens Boulevard, der fører forbi Rådhuspladsen i indre København. Det viser målinger fra forskere på Institut for Kemi på Københavns Universitet ifølge Politiken. Ifølge instituttets amerikanske forsker Matthew S. Johnson er dele af metroen formentlig det offentlige rum i København med mest luftforurening. Matthew S. Johnston forklarer, at de partikler, der fylder luften i den københavnske metro, ikke er de samme som kommer fra biltrafik. I biltrafikken er det forbrænding af benzin og diesel, der afgiver sundhedsskadelige partikler til luften. I metroen er det sundhedsskadelige partikler fra skinnerne samt togenes hjul og bremser, der afgiver jernpartikler på grund af friktion fra kørsel og opbremsning. En strækning er særligt forurenet Normalt forsvinder partikler, i takt med at luften skiftes. Og fordi den københavnske metro nogle steder er over jorden, er der også meget stor forskel på, hvor mange partikler forskerne har målt de 14 forskellige steder, de har foretaget målinger. I metroens to oprindelige linjer, M1 og M2, er der på det meste af strækningerne ikke særlig forurening at spore. Her kan luften skiftes i hver ende af sporet. I metroens nye cityring er der anderledes højere målinger. Cityringen kører udelukkende under jorden. Særligt strækningen mellem Københavns Hovedbanegård og Marmorkirken har større koncentrationer end andre steder på strækningen. Tvivl om skadelige effekter Politiken har forelagt forskernes resultater for professor i miljømedicin Steffen Loft fra Institut for Folkesundhed på Københavns Universitet. Han har ikke haft med målingerne at gøre. Han arbejder til gengæld med kroppens optag og håndtering af giftstoffer. Steffen Loft forklarer til Politiken, at forsøg på mennesker har vist, at jernpartikler er “meget skadelige”, mens forsøg på dyr har givet et mere uklart billede. Samtidig har man fulgt mennesker, der benytter metroen i København, uden at finde “slående effekter.” – Jernpartiklerne i metroen kan have betydning for sundheden. Det er også muligt, at de bidrager til sygdom og dødelighed i befolkningen. Men det vil kræve yderligere forskning at fastslå den sammenhæng, siger han til Politiken.
Forskere er overrasket over, hvor høj koncentrationen af jernpartikler er i luften i metroen i København.
På steder i den københavnske metro er luftforureningen 20 gange større end på den tæt befærdede H.C. Andersens Boulevard, der fører forbi Rådhuspladsen i indre København.
Det viser målinger fra forskere på Institut for Kemi på Københavns Universitet ifølge Politiken.
Ifølge instituttets amerikanske forsker Matthew S. Johnson er dele af metroen formentlig det offentlige rum i København med mest luftforurening.
Matthew S. Johnston forklarer, at de partikler, der fylder luften i den københavnske metro, ikke er de samme som kommer fra biltrafik.
I biltrafikken er det forbrænding af benzin og diesel, der afgiver sundhedsskadelige partikler til luften.
I metroen er det sundhedsskadelige partikler fra skinnerne samt togenes hjul og bremser, der afgiver jernpartikler på grund af friktion fra kørsel og opbremsning.
Normalt forsvinder partikler, i takt med at luften skiftes. Og fordi den københavnske metro nogle steder er over jorden, er der også meget stor forskel på, hvor mange partikler forskerne har målt de 14 forskellige steder, de har foretaget målinger.
I metroens to oprindelige linjer, M1 og M2, er der på det meste af strækningerne ikke særlig forurening at spore. Her kan luften skiftes i hver ende af sporet.
I metroens nye cityring er der anderledes højere målinger. Cityringen kører udelukkende under jorden.
Særligt strækningen mellem Københavns Hovedbanegård og Marmorkirken har større koncentrationer end andre steder på strækningen.
Politiken har forelagt forskernes resultater for professor i miljømedicin Steffen Loft fra Institut for Folkesundhed på Københavns Universitet.
Han har ikke haft med målingerne at gøre. Han arbejder til gengæld med kroppens optag og håndtering af giftstoffer.
Steffen Loft forklarer til Politiken, at forsøg på mennesker har vist, at jernpartikler er “meget skadelige”, mens forsøg på dyr har givet et mere uklart billede.
Samtidig har man fulgt mennesker, der benytter metroen i København, uden at finde “slående effekter.”
– Jernpartiklerne i metroen kan have betydning for sundheden. Det er også muligt, at de bidrager til sygdom og dødelighed i befolkningen. Men det vil kræve yderligere forskning at fastslå den sammenhæng, siger han til Politiken.