torsdag, maj 23, 2024

Hvordan påvirker vejr og andre faktorer din bils bremselængde?

Bilen er langt fra en ny opfindelse, men trods flere og flere muligheder for offentlig transport og eldrevne køretøjer er den fortsat voldsomt populær blandt danskerne. Som bilejer er det vigtigt, at du ved, hvordan du vedligeholder dit køretøj, så du får glæde af det i så mange år som muligt – og at du ved, hvilke faresignaler du skal reagere på, så du ikke opdager problemer for sent.

Bilens bremselængde er især en yderst vigtig ting at være opmærksom på, da en forringelse af denne i værste fald kan have fatale konsekvenser. Derfor vil vi her i artiklen gennemgå, hvad der bestemmer en bils bremselængde, hvor problemer med den typisk opstår og hvordan du bør forhindre og håndtere dem.

Bremselængde: Hvad er det – og hvad bestemmer den?

For ganske kort at forklare det, så er bremselængden den distance, din bil bevæger sig fra det øjeblik, der trædes på bremsen, til den står stille. Den afhænger af fire faktorer – hastighed, bremser, dæk og underlag – og kan som udgangspunkt beregnes efter hastighed med følgende formel: 0,004 x hastighed² (hastigheden skrives her som km/t). Selvom denne formel kan give dig et omtrentligt billede af din bils bremselængde, er det dog vigtigt at huske, at både bilens model såvel som dæk, underlag og bremseklodsernes tilstand også har meget at skulle have sagt.

Bremseklodser: Typiske fejl, årsager og symptomer

Hvis du oplever, at din bil begynder at være længere tid om at bremse, kan det meget vel skyldes fejl på bremseklodserne. Ud over en længere bremselængde, så er tegn på dette som beskrevet på bildeleshop.dk:

  • At køretøjet skifter køreretning ved hårde opbremsninger
  • Vibrationer og hoppen, når du bremser
  • Mislyde såsom fløjten, raslen eller slibelyde
  • At bremserne virker ustabile
  • Kanter på klodsens friktionsmateriale

Typisk er disse problemer symptomer på slid eller skade på bremseklodserne, ridser og afslag på beklædningen, revner på friktionsoverfladen, deformation eller lignende – og kan udover slid bl.a. også skyldes:

  • En forøgelse af mellemrummet mellem bremsesko og trommel
  • En aggressiv kørestil
  • Forkert installation
  • Olie på arbejdsoverfladen
  • At fremmede objekter (skidt eller lignende) trænger ind på friktionsbeklædningen
  • Fejl i bremsecylindere
  • Brug af ringe komponenter og forbrugsstoffer

Diagnosticering: Sådan tjekker du dine bremseklodsers tilstand

For at opdage fejl på dine bremseklodser i tide er det selvfølgelig vigtigt, at du er opmærksom på, om du oplever symptomer som beskrevet ovenfor og på jadefansite.com. Har du mistanke om fejl på bremseklodserne, er det tid til en diagnosticering af problemet. Her tjekker man både selve bremseprocessen og går ind og kigger på tilstanden af bremseklodsen.

Ved test af bremseprocessen kigger man efter, om bremselængden er lige ved acceleration til 60-80 km/t og efterfølgende opbremsning på en flad og tør overflade – samt om der er mislyde i processen. Når man undersøger bremseklodsens tilstand, måler man tykkelsen – som minimum skal være 2 mm. – tjekker, om overfladen stadig er glat og uden revner eller afskalning, og om klodsen er slidt ensartet.

Relaterede artikler

Seneste nyheder