Den kontroversielle milliardær Elon Musk har sendt endnu et chok gennem verdensmarkedet. Fredag annoncerede Tesla solide prisdyk på flere af sine mest populære elbiler, hvilket hurtigt fik prisen på brugte modeller til at falde herhjemme. Det her kommer til at have en betydning for hele bilmarkedet Ilyas Dogru, chefkonsulent hos FDM I Kina har bilproducenten Xpeng allerede reageret med prisfald på flere af sine storsælgende elbiler. Men spørgsmålet er nu, om Teslas prisfald vil sprede sig til resten af bilmarkedet. Ifølge en række analytikere er svaret ja. Blandt andet, hvis man spørger markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang. – Det er prisfald, som er til at tage og føle på, og for markedet for elbiler er det en fundamental forandring, siger han til TV 2. Vil få betydning for hele markedet Ifølge chefkonsulent hos FDM Ilyas Dogru har det danske bilmarked ikke andet valg end at tilpasse sig. – Når en markant spiller sætter markante modeller markant ned i pris, er markedet nødt til at reagere, siger han til TV 2. I første omgang forventer han, at det vil ramme Teslas nærmeste konkurrenter – altså andre elbiler i samme prisklasse. Men på sigt vil det ifølge chefkonsulenten også ramme priserne på benzinbilerne. Ifølge beregninger fra FDM er elbiler nemlig allerede billigere i drift end benzinbiler. Og med en lavere købspris bliver konkurrencen kun skærpet, vurderer Ilyas Dogru. – Det her kommer til at have en betydning for hele bilmarkedet. Men vi forventer selvfølgelig ikke, at konkurrenter også sætter priserne ned med 100.000 kroner, siger Ilyas Dogru. Konkurrerende fabrikker vil ikke følge med Hos Bilbasen er Jan Lang noget mere afmålt, men overordnet set forventer han også, at Teslas prisdyk helt generelt vil trække bilpriserne i Danmark ned. Han understreger dog samtidig, at selvom Teslaer er populære i Norden, USA og Kina, er billedet noget anderledes i resten af verden. Derfor er det svært at forestille sig, at ret mange andre af de store bilproducenter for alvor vil føle sig tvunget til at følge Teslas rabat. Skal de danske importører og bilforhandlere slå igen i priskrigen, bliver de nødt til selv at sætte priserne ned. Så er der dog grænser for, hvor store faldene kan blive. – Men det vil jo også få en afsmittende effekt på andre biltyper. For dem, der har gået og kigget på en elbil, men synes, at de er for dyre, begynder måske at overveje det igen, siger Jan Lang. Vil det så betyde, at Teslas prisnedsættelse også kan gøre benzin- og dieselbiler billigere? – Vi er et stykke derfra, men alt andet lige, ja. Spørgsmålet er bare, hvor meget Teslas konkurrenter på elbilmarkedet følger med ned i pris, siger Jan Lang. Mangel på nye biler er slut Selvom meldingerne fra flere af verdens største bilproducenter har været både kortfattede og tøvende, lyder nogenlunde den samme analyse fra flere eksperter i udlandet. Spørger man en af Tysklands førende markedsanalytikere, mener han også, at priserne kommer under pres i Europa. Teslas prisnedsættelse skal nemlig ses som ”et advarselstegn”, fortæller Ferdinand Dudenhöffer, som er leder af det store automobilinstitut Automotive Research Center. – Der er sikkert et større pres på Volkswagen end på premiumproducenterne Audi, BMW og Mercedes. Men alle kan komme under prispres, siger han til mediet onvista.de. Samtidig peger Ferdinand Dudenhöffer på, at bilmarkedet gennem de seneste år har været sælgers marked, hvor producenter og forhandlere stort set alene har kunnet bestemme priserne. Blandt andet problemer med de globale forsyningskæder har nemlig betydet, at der har været mangel på nye biler hos forhandlerne. Men den knaphed er slut nu, lyder hans vurdering.
Selvom de store bilproducenter næppe vil sænke prisen, bliver det danske marked nødt til at reagere på sigt, vurderer markedsanalytiker.
Den kontroversielle milliardær Elon Musk har sendt endnu et chok gennem verdensmarkedet.
Fredag annoncerede Tesla solide prisdyk på flere af sine mest populære elbiler, hvilket hurtigt fik prisen på brugte modeller til at falde herhjemme.
I Kina har bilproducenten Xpeng allerede reageret med prisfald på flere af sine storsælgende elbiler.
Men spørgsmålet er nu, om Teslas prisfald vil sprede sig til resten af bilmarkedet.
Ifølge en række analytikere er svaret ja. Blandt andet, hvis man spørger markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang.
– Det er prisfald, som er til at tage og føle på, og for markedet for elbiler er det en fundamental forandring, siger han til TV 2.
Ifølge chefkonsulent hos FDM Ilyas Dogru har det danske bilmarked ikke andet valg end at tilpasse sig.
– Når en markant spiller sætter markante modeller markant ned i pris, er markedet nødt til at reagere, siger han til TV 2.
I første omgang forventer han, at det vil ramme Teslas nærmeste konkurrenter – altså andre elbiler i samme prisklasse.
Men på sigt vil det ifølge chefkonsulenten også ramme priserne på benzinbilerne.
Ifølge beregninger fra FDM er elbiler nemlig allerede billigere i drift end benzinbiler. Og med en lavere købspris bliver konkurrencen kun skærpet, vurderer Ilyas Dogru.
– Det her kommer til at have en betydning for hele bilmarkedet. Men vi forventer selvfølgelig ikke, at konkurrenter også sætter priserne ned med 100.000 kroner, siger Ilyas Dogru.
Hos Bilbasen er Jan Lang noget mere afmålt, men overordnet set forventer han også, at Teslas prisdyk helt generelt vil trække bilpriserne i Danmark ned.
Han understreger dog samtidig, at selvom Teslaer er populære i Norden, USA og Kina, er billedet noget anderledes i resten af verden.
Derfor er det svært at forestille sig, at ret mange andre af de store bilproducenter for alvor vil føle sig tvunget til at følge Teslas rabat.
Skal de danske importører og bilforhandlere slå igen i priskrigen, bliver de nødt til selv at sætte priserne ned. Så er der dog grænser for, hvor store faldene kan blive.
– Men det vil jo også få en afsmittende effekt på andre biltyper. For dem, der har gået og kigget på en elbil, men synes, at de er for dyre, begynder måske at overveje det igen, siger Jan Lang.
Vil det så betyde, at Teslas prisnedsættelse også kan gøre benzin- og dieselbiler billigere?
– Vi er et stykke derfra, men alt andet lige, ja. Spørgsmålet er bare, hvor meget Teslas konkurrenter på elbilmarkedet følger med ned i pris, siger Jan Lang.
Selvom meldingerne fra flere af verdens største bilproducenter har været både kortfattede og tøvende, lyder nogenlunde den samme analyse fra flere eksperter i udlandet.
Spørger man en af Tysklands førende markedsanalytikere, mener han også, at priserne kommer under pres i Europa.
Teslas prisnedsættelse skal nemlig ses som ”et advarselstegn”, fortæller Ferdinand Dudenhöffer, som er leder af det store automobilinstitut Automotive Research Center.
– Der er sikkert et større pres på Volkswagen end på premiumproducenterne Audi, BMW og Mercedes. Men alle kan komme under prispres, siger han til mediet onvista.de.
Samtidig peger Ferdinand Dudenhöffer på, at bilmarkedet gennem de seneste år har været sælgers marked, hvor producenter og forhandlere stort set alene har kunnet bestemme priserne.
Blandt andet problemer med de globale forsyningskæder har nemlig betydet, at der har været mangel på nye biler hos forhandlerne.
Men den knaphed er slut nu, lyder hans vurdering.