tirsdag, juli 8, 2025

Forskellige brancher, hvor kommunikationen kommer under pres

Artiklens indhold er sponsoreret af odindiving.com og koebsmaeglerne.dk

Vi taler ofte om kommunikation som noget, der kan tage lang tid at forfine. Men i nogle brancher er tid en luksus, man ganske enkelt ikke har. Eksempelvis hvis der opstår en nødsituation, eller når beslutninger skal træffes med det samme.

I indlægget får du indsigt i seks vidt forskellige brancher, hvor det er altafgørende, at man forstår hinanden med det samme.

Undervandssvejser

Som erhvervsdykker-firma (underwater welding company) foregår kommunikationen mellem overflade og dykker under ekstreme forhold. Radiokontakt er ofte den eneste forbindelse, der imellem dykker og overflade. Her kan en forkert melding koste både tid og penge … og i værste fald liv.

Begge parter trænes i at forstå forskellige kommandoer, der er skåret helt ind til benet. De kan lyde sådan her: “Skift elektrode. 45 grader. Bevar position”.

Paramediciner

Når alarmen lyder, så handler det om at være hurtig. I en ambulance eller på en akutmodtagelse kan sekunder være forskellen på liv og død.

Kommunikation skal derfor være lynhurtig og præcis. Derfor bruger paramedicinere standardiserede fagudtryk og protokoller, som hele teamet kender og reagerer på øjeblikkeligt. En besked som “GCS 7, ilt på 15 liter, intuberes” gør det med det samme klart, hvad der skal gøres.

Delingsfører

I militæret bliver kommunikation trænet igen og igen, så ordrer kan følges hurtigt og præcist. Det gælder også, når der er høj stress, dårlig sigtbarhed eller pres fra fjenden. 

En kommando som “Opstilling 2-2, højre flanke, fremad nu!” skal bare følges. Tøven eller misforståelser kan bringe hele enheden i livsfare, så derfor er det vigtigt, at alle hører og forstår kommandoen.

Kranfører

På en travl byggeplads samarbejder kranførere og håndværkere ofte uden øjenkontakt og med høj baggrundsstøj. Som kranfører løfter man tunge elementer, hvor et enkelt forkert signal kan få alvorlige konsekvenser. 

Kranføreren skal kunne stole på meldingerne fra jorden. Den foregår typisk via radio og håndsignaler, så alle ved præcis, hvornår der skal løftes og stoppes.

Flyveleder

Når du taler med en pilot, handler hvert ord om timing og præcision. Der er ingen plads til miskommunikation fra en flyveleder, især når flere fly skal lande og lette samtidig. Derfor findes der udtryk, som alle forstår. En besked som “Cleared to land, runway two-two” betyder nøjagtigt det samme i Tokyo som i København. 

Købermægler

I forhandlinger er det vigtigt, at tingene siges korrekt. Som købermægler skal man nemlig kommunikere klart med boligkøber og ejendomsmægler, så der ikke opstår tvivl om eksempelvis bud, vilkår eller betingelser. Hvis nogen misforstår et bud eller en betingelse, kan det koste hele handlen. 

Alarmoperatør

Når nogen ringer 112, er det ofte i panik. Som alarmoperatør gælder det om hurtigt at afkode, hvad der sker, stille de rigtige spørgsmål og sende hjælp afsted. Ofte har operatøren både en borger og en redder i røret på samme tid. Derfor skal kommunikationen være skarp, men også rolig, så man ikke stresser borgeren mere.

Relaterede artikler

Seneste nyheder