Artiklens indhold er sponsoreret af youtube.com/@temu
RESUMÉ: Efter at have mistet førligheden i sin venstre hånd opdagede en dansk pensionist prisvenlige hjælpemidler, der forvandlede hendes daglige rutiner.
Hver morgen klokken 7 kører Yvonne Andersen hen til den lille vask på sin stue på et plejehjem i Halstårn. Med sin raske højre hånd rækker hun ud efter den vægmonterede kopbørste, hun har købt på nettet. Det simple redskab har forandret alt. “For på plejehjemmet kunne jeg ikke have en opvaskemaskine. Jeg var nødt til at vaske op i hånden, og jeg har jo kun én hånd at bruge, fordi jeg er handicappet,” fortæller den 62-årige pensionist. “Så jeg syntes, det var et praktisk redskab.” To store blodpropper fratog Andersen førligheden i venstre hånd og betød, at hun måtte bo på plejehjem i fire et halvt år. Selvom hun stadig kan gå, er hun afhængig af en kørestol for at komme omkring. Simple opgaver, som de fleste aldrig tænker over, såsom at vaske op, tage tøj på og samle vasketøj op, blev til daglige kampe. Danmark bliver ofte rost som et af Europas mest tilgængelige lande, hvor princippet om universelt design er veletableret. Arkitekter og planlæggere i landet har designet både fysiske rum og digitale systemer med funktionsnedsættelser for øje for at imødekomme en befolkning, hvor 36,7 procent lever med et handicap. Men selv med Danmarks veludviklede infrastruktur kan de små øjeblikke i hverdagen stadig være udfordrende. For Andersen blev den virkelighed tydelig i 2022, da en veninde foreslog, at hun skulle prøve Temu, efter at hendes bestillinger fra en anden onlineplatform var for længe undervejs. “Jeg søgte efter appen, der hed Temu, tjekkede den ud og blev ret bidt af det,” husker Andersen. Hendes første køb havde slet ikke noget med hendes handicap at gøre – blot nogle hylder til at organisere sin kommodeskuffe. “Det ligger ikke bare og roder,” siger hun om sit nyligt organiserede undertøj og strømper. Men som hun kiggede videre, begyndte hun at opdage produkter, der løste de udfordringer, hun havde levet med siden blodpropperne. Den vægmonterede kopbørste var et af hendes første fund. Børsten, der sidder fast på vasken med sugekopper, bliver på sin plads, mens hun hælder sæbe over børsterne og fører et glas hen imod dem.
“Der er mange af deres produkter, som er gode for folk med handicap – det har jeg fundet ud af med tiden,” siger hun.
Små redskaber, stor effekt
En typisk dag for Andersen følger en nøje planlagt rutine: morgenmad, bad, påklædning og derefter hvilepauser på sofaen mellem aktiviteterne. Besøg fra fysioterapeuten bryder skemaet. Når vejret tillader det, sidder hun i haven. Førhen krævede det hjælp at tage tøj på, indtil hun fandt en bh, der knappes foran. “Det er nok noget af det bedste,” siger hun. “Den kan jeg næsten selv knappe med kun én hånd. Det fungerer ret godt.” Vasketøjet var en anden udfordring. Fra kørestolen var det næsten umuligt at nå ned og samle tøj op til vaskemaskinen. En gribetang med en lang arm løste det problem. Hun fandt også en teleskopisk rygkløer og en lækagesikker pude til sin kørestol, hvilket var praktiske løsninger, hun ikke havde set i de lokale butikker. Tiden på plejehjemmet havde lært hende at tænke kreativt i forhold til plads. “Jeg havde ikke meget plads, så jeg var nødt til at tænke praktisk,” forklarer hun. Hun købte sammenklappelige skåle og en foldbar vaskebalje, der nemt kunne gemmes væk, når de ikke var i brug. For Andersen er det at bestille varer online mere end bare bekvemmelighed – det handler om at spare på energien. Selvom butikkerne i Halstårns centrum kun ligger 500 meter væk, er det en større omgang at komme derned. “Jeg skal ind i en bil, ellers skal jeg køre derned i kørestolen, og det er faktisk også svært, hvis jeg selv skal gøre det,” forklarer hun. “Når jeg kommer ned i centret, skal jeg ud af bilen og over i kørestolen igen, og så skal jeg ind i centret og ind i butikkerne.” Hele turen tager “mindst to timer,” siger hun, sammenlignet med at handle på nettet. “Jeg kan bare bestille direkte fra min sofa.”
Prisen er en anden faktor. Andersen, der lever af en førtidspension, tjekker Temu “mindst én gang om ugen, nogle gange mere, alt efter hvor mange penge der er på kontoen.” Hun har bemærket, at nogle produkter, hun har set lokalt, findes på platformen til lavere priser – engang købte hun leggings i discountbutikken Netto og fandt senere de samme på Temu. “Jeg kan få meget mere for mine penge, end hvis jeg går i en fysisk butik her i Danmark,” siger hun. Nu hvor Andersen er flyttet fra plejehjemmet og bor sammen med en kæreste, har hun fundet uventet glæde gennem et andet Temu-køb. Lige uden for hendes vindue ligger Nationalpark Thy, Danmarks første nationalpark, hvor kronhjorte færdes frit. Da hun ikke selv kan bevæge sig langt ind i skoven, købte hun et vildtkamera for at bringe naturen tættere på. “Jeg elsker det, især om morgenen, hvor de som regel kommer,” siger hun om at se på hjortene. Kameraet giver hende “noget at opleve” derhjemme. En nylig forbrugerundersøgelse fra Kantar Media viste, at omkring 60 procent af danske forbrugere opdager unikke produkter online, som de ikke kan finde lokalt eller på andre e-handelsplatforme, mens 44 procent siger, at konkurrencedygtige priser er den største fordel. “Jeg sidder også tit bare og bladrer igennem og kigger på Temus produkter,” siger Andersen. For en kvinde, der har tilpasset sig et liv med kun én fungerende hånd, har disse simple redskaber gjort hele forskellen. “Hverdagen er blevet lettere nu,” siger hun.



