Norden er smuk med sin vilde natur, de blå hav og vinterkulde, men mindst halvdelen af året, byder det også på mørke. Uanset hvor vant man kan blive til mørket, så kan det være lige hårdt for psyken hvert år. Og vinterkulden gør det ikke nødvendigvis bedre. Heldigvis er der flere måder, hvorpå man kan hjælpen psyken godt på vej.

Led lys som hjælp i den mørke tid

Om det er en depression, eller et mere gråt humør, er det ikke en munter tilstand. Om sommeren kan det afhjælpes ved at gå ud i solen, men grundet solens korte antal vågne timer i den Skandinaviske vinter, er det ikke altid muligt at se den i løbet af en dag. På en normal dag i eksempelvis december kan solen stå op kl 8.12 og gå ned 15.45, og med en arbejdsdag fra 8-16, bliver det umuligt at komme ud i solen.

Når det så er sagt, så kan himlen sagtens byde på flere grå dage eller endda uger i streg, således at solen slet ikke kommer frem på himlen. Derved nytter det heller ikke noget med forskudte arbejdstider. Det er derfor meget forståeligt, hvis psyken driller i den mørke vintertid.

Der er hjælp at hente

Heldigvis er der hjælp at hente til det grå humør. Der findes forskellige veje ud af vinterdepressionen såsom at rejse ned til sol og varme, dette er dog ikke muligt for alle. Derudover kan det være en hjælp at bevæge sig mere, komme udenfor, få spist sundt og få ordentlig søvn. Endnu en løsning er en LED-lysterapilampe. Dette er en lampe, som er designet til at hjælpe med at løfte humøret.

Det anbefales at den stilles cirka 50 cm fra ansigtet. Flere brugere af denne metode opnår en effekt ved at sidde foran den i 30 minutter om dagen to uger i streg. Lampen skal have mindst 10.000 lux for at virke optimalt. MrPerfect er forhandler af denne type lamper, og der er du sikker på at modtage de helt rette LED-lamper til lysterapi.

Lamperne findes med forskelligt energiforbrug og med 10-12.000 lux. Du skal ikke tænke på at sætte 30 minutter af specifikt til at sidde foran lampen. I stedet giver det mere mening, at tænke den ind i din hverdag - hvornår sidder du ned i 30 minutter? Er det til morgenkaffen? Er det på arbejdet? Fin det optimale tidspunkt for dig, og du kan sætte den til, mens du holder dig beskæftiget.